Op de Mariënpoelstraat zijn verschillende leerlingcommissies actief. In een eerder “Humans”-interview kon je al meer te weten komen over de debatclub en de Event Crew. Ook hebben we een Leerlingenraad, een Technische Commissie en een musicalproductieteam op school, waar leerlingen aan kunnen deelnemen.

Julius is voorzitter van de Leerlingenraad. De leerlingenraad ‘levert’ leerlingen voor in de medezeggenschapsraad van de vestiging, kan problemen bespreken met de directie en ook meedenken met oplossingen voor zaken binnen de school.

Melle is het hoofd van de Technische Commissie en is ook secretaris in het musicalproductieteam. ‘De TC’, zoals de Technische Commissie in de wandelgangen bekend staat, verzorgt het licht en geluid bij allerlei verschillende evenementen binnen de school. Het musicalteam organiseert alle praktische zaken rondom de repetities en uitvoeringen (planning, posters, programmaboekje, kaartverkoop etc.) van onze jaarlijkse musical. Voor deze productieteam word je gevraagd. In 2022 spelen we High School Musical.

De Leerlingenraad

Julius: “Ik ben bij de leerlingenraad gegaan omdat mevrouw Grigorian het vroeg. Zij dacht dat ik het wel leuk zou vinden. Ik heb er even over nagedacht maar heb toen wel vrij snel ja gezegd. Ik vind wel veel dingen, maar ik moet daar ook voor durven staan. Sommige mensen vinden heel veel, maar doen dan vervolgens niets. Ik ben altijd al iemand geweest die gaat klagen over fouten (“Nee, zout is geen specerij maar een mineraal.”) of als ik het ergens niet mee eens ben. Naar mezelf ben ik het ook dan verschuldigd om actie te ondernemen om eventueel iets te veranderen.

Ik zit nu drie jaar bij de leerlingenraad en het is zeker leuk. Het is niet heel intensief maar je boekt wel resultaat. Een paar dingen die we voor elkaar hebben gekregen: Veel meer zitplaatsen binnen en buiten, een kraan bij lokaal 012, science in de onderbouw is nu vervangen door een vak met minder PO’s en we hebben de AD-dependance wat leuker gemaakt met kunstplanten.

We hebben nu weer nieuwe leden erbij uit de onderbouw. Totaal hebben we nu tien leden. Dat aantal is wel goed. Je wilt zoveel mogelijk vertegenwoordigers per niveau, jongens/meisjes etc. De eerste periode van het jaar nemen we het leerlingenstatuut door. Waar heb je recht op en waar niet? Daar komen al dingen uit die niet te regelen zijn. Je mag bijvoorbeeld wel de les in als je geen huiswerk gemaakt hebt. Er is een officiële klachtenprocedure die je moet volgen als je een incident wilt melden. Er zijn kledingregels. Er staan veel dingen in het statuut dus ik zou het eens doorlezen als leerling 😊

Iedereen kan iets inbrengen; als er mensen met een idee komen denken we daar altijd over na. Je adviseert soms de jongere leerlingen over hoe de school werkt. Mensen denken eerst dat je als leerlingen je stem niet kan laten horen, maar als een groepje komt met een probleem dan wordt er altijd wel naar geluisterd en er wordt dan wat aan gedaan waar mogelijk. Nee ontvangen is best zeldzaam geweest in de Leerlingenraad. Je kunt praten met de directeur en we kunnen zorgen en opmerkingen op tafel leggen. Dit kunnen we dan persoonlijk en vriendelijk bespreken met de schoolleiding. Je wordt behandeld als gelijkwaardig en je krijgt veel te horen over waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Dan begrijp je bepaalde keuzes ook beter.

We zijn nu bezig met het kritisch kijken naar de jaarplanning van school vanuit de leerlingen. Dat doen we ook door bij andere scholen te kijken hoe zij dingen doen via vrienden of broertjes en zusjes. Aan de roosters valt niet zoveel te doen, je kunt nooit iedereen een perfect rooster geven. Een optie die wij graag zouden willen is een kort rooster voor de toetsweek of een verplaatsing voor de bijspijkerdagen. Het is nu zo dat die vaak voor een herkansing vallen, maar die kunnen misschien ook naar voren.

Er wordt best naar ons geluisterd, maar je moet wel realistische dingen vragen. Soms is het rooster niet fijn, maar je kunt dan niet zomaar de directeur gaan aanvallen als het zo’n complex geheel is. Een ideaal dat ik heb is dat leerlingen meer vrijheid zouden krijgen in het plannen van hun schoolritme. Het is heel moeilijk te realiseren, maar in het algemeen denk ik echt dat leerlingen teveel uren in de week op school zitten. Met minder lessen of een andere verdeling van uren kunnen mensen hetzelfde resultaat bereiken.

Wat ik persoonlijk heb geleerd door mijn functie in de leerlingenraad? Vaak moet je uit de meningen van een groep een middenweg zoeken in plaats van alleen maar op je eigen mening te varen. Luisteren naar opmerkingen van anderen en kijken wat daar goed aan is. Je moet soms een compromis sluiten tussen wat jij wil en wat het beste is voor iedereen. Als leerling kun je veel meer dingen beïnvloeden en bespreken dan ik verwachtte. Ik ben een stem in deze school en ik kan dingen veranderen.”

De Technische Commissie (“TC”) en musicalproductieteam

Melle: ”Ik kende de TC al van mijn buurjongen, die er ook bij zat. Bij het Halloweenfeest in de brugklas, het eerste evenement, kwam ik er al bij. Ik was er eigenlijk altijd bij als de TC iets moest doen. Het oude hoofd TC stopte en het was eigenlijk al duidelijk dat ik het nieuwe hoofd zou worden. Als hoofd TC hoor je ook bij het musicalteam. Daar leer je ook veel algemene dingen organiseren, dus het is wel echt iets anders dan licht en geluid.

Ik heb nu twintig mensen in de TC. Dat is best veel. We zoeken nu even geen nieuwe leden. Misschien vallen er nog een paar mensen af en dan hebben we eigenlijk het ideale aantal. Je wilt natuurlijk wel dat iedereen wat te doen heeft. Mijnheer Huisman begeleidt de TC als docent, maar ik doe bijna al het regelen tussen docenten en tussen leerlingen. Als we iets van de directie moeten weten of als we nieuwe spullen moeten kopen dan gaat dat wel vaak via mijnheer Huisman.

Trouwens, als je alleen een techneut bent en niet houdt van organiseren dan is hoofd TC niet de functie voor jou. Je bent bezig met samenwerken, de groep verbinden, proberen om mensen inbreng te geven in hoe we het gaan doen. De inbreng komt dus meer vanuit de groep in plaats vanuit maar een paar mensen. De mensen die het heel leuk vinden om achter de knoppen te zitten worden dus vaak geen hoofd. Ik denk dat ik de leden van de TC wat meer bij elkaar heb gebracht. Het is meer een groep nu. Ik ben duidelijker en relaxter ten opzichte van het begin, ik heb meer overzicht en ik ben af en toe wel streng. Ik ben ook zelfverzekerder, ik werd eerder dan verwacht hoofd dus ik moest eerst maar uitzoeken wat erbij komt kijken.

Het is leuk dat je ook een andere kant van het verhaal ziet als je de leiding hebt. Als hoofd TC en als musicalteam zie je de organisatorische kant. Je bent op een heel andere manier bezig, aansturen, ondersteunen, aanspreken, meedenken, overleg met de conciërges enzovoort. Bij het musicalteam verzorg ik de agenda’s voor vergaderingen, heb ik alle aanmeldingen voor de audities geregeld en houd ik de mail bij. Je hoort dus veel over wat er speelt en je bent overal bij betrokken. Dat is anders dan wanneer je ‘alleen maar’ meedoet: je krijgt echt veel verantwoordelijkheid.

Iets wat minder leuk is? Je krijgt vanzelf een dikkere huid en je trekt je minder aan van de mening van anderen. Er zijn altijd mensen die commentaar hebben, net als bij een scheidsrechter. Als iemand boos van het podium komt, zijn de eerste minuten erna vooral adrenaline. Mensen zitten dan in hun emotie, en daar moet je je niet heel veel van aantrekken. Daarna kun je wel netjes feedback geven en ontvangen. Als je elke keer dat iemand negatief over de TC praat je dat aantrekt, dan wordt het leven wel zwaar. Ik ben meer mijn rust gaan vinden bij evenementen of concerten. Het was soms allemaal nogal chaotisch en ik was soms gestrest. Ik straal nu meer rust en vertrouwen uit waardoor de rest dat ook voelt.

In beide functies word je gedwongen om mensen aan te sturen en om beslissingen te nemen. Soms doe je dat fout, maar daar leer je dan wel van. Wat ik ook geleerd heb is delegeren. Eerst wilde ik alles zelf oplossen, maar dan was ik als aanspreekpunt ineens onvindbaar. Dat is niet handig, je moet mensen dan erop af sturen en zelf bereikbaar blijven als hoofd. Voor de toekomst zou ik wel graag willen dat er nu echt een musical komt, want na drie jaar productieteam waarvan twee jaar Corona wordt dat wel tijd!”

Lijkt het je leuk om mee te doen in de debatclub, de leerlingenraad of de Event Crew (sorry, de TC zit dit jaar even vol, maar volgend jaar is wel waarschijnlijk wel plaats)? Meld je dan bij je teamleider, die brengt je dan in contact met de voorzitter van de groep.