Gymnasium activiteiten juni 2019

De gymnasiumbrugklas en topklas Latijn kregen van een archeoloog van het RMO uitleg over het determineren van vondsten van de Romeinen in de  buurt van Leiden. Via zelf opgestelde vragen en uitgereikte informatie kwamen ze erachter dat de voorwerpen o.a. een altaar, een strigilis (schraapijzer) en toneelmasker waren. Tot slot maakten ze een affiche voor een fictieve tentoonstelling waarvan hun voorwerp een onderdeel had kunnen zijn.

 

 

 

 

 

 

Ook dit jaar heeft 3 Gymnasium weer meegedaan aan het Europees Examen Latijn (ELEX). Het examen bestaat uit een Latijnse tekst waarover de leerlingen grammaticale en inhoudelijke vragen moeten beantwoorden. Daarnaast worden er ook vragen gesteld over de cultuur (mythologie, bouwkunst, beeldhouwkunst etc.). Vele leerlingen hebben deze keer bronzen, zilveren en zelfs gouden certificaten behaald. Uiteraard moest Keizer Augustus met de winnaars mee op de foto!

 

 

 

 

 

 

De vijfde klas kreeg deze week lessen met gymnasiale en/of uitdagende verdieping.

Naast kleine projectjes in de lessen zelf, kregen de leerlingen op de woensdag een groter project over wetenschappers in de oudheid bij Wiskunde en het maken van olijfolie, belicht vanuit de vakken Biologie, Natuurkunde en Scheikunde. In de middag was er door deze secties een Griekse lunch georganiseerd, uiteraard met olijfolie!

 

 

 

 

 

 

Op vrijdag fietste de vijfde klas ook nog 25 km van de oude verdedigingslinie van het Romeinse Rijk: via Katwijk naar Park Matilo in Roomburg. Tussendoor werden er vragen beantwoord en selfies doorgestuurd met bijv. als opdracht: stel je op een in een Romeinse slagorde en stel je onder de poort op in de opstelling van een tympaan (de driehoekvorm van een tempel).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op donderdag 20 juni gaan de gymnasiumleerlingen uit klas 1 en 2 en de topklasleerlingen Latijn op excursie naar Nijmegen, waar de 1e klas een Roman Quest doet door het museum en de 2e een schervenworkshop volgt. In de middag bezoeken we in Duitsland een archeologisch park, waar de Romeinse stad Xanten gedeeltelijk is nagebouwd. De leerlingen krijgen daar een rondleiding over het terrein.

Ingeborg Verstappen