Stress... 5 tips

Stress

Stress is niet leuk. Het vreet energie en als het lang duurt word je er ongelukkig van. Als je in stress bent, kun je op dat moment niet goed nadenken. Je hersens zijn namelijk geblokkeerd. Op zo'n moment denk je dat je het niet kunt, maar dat is niet realistisch.

Tip: Bedenk wat je weet

Probeer te bedenken wat je weet van een bepaald vak op een moment waarop je wél rustig bent, bijvoorbeeld als je thuis of in de les aan het werk bent. Dat moment is bepalend voor wat je wel en niet snapt en dus voor wat je werkelijk kunt. Dat is je basis en daar moet je jezelf van proberen te overtuigen. Houd jezelf dus niet per ongeluk voor de gek!

Tip: Praat erover

Met je mentor, je vakdocent en je ouders. Zij kunnen je dan beter begrijpen en steunen. Je vakdocent kan voor je regelen of je apart kunt zitten als je denkt dat je daar baat bij hebt.

Tip: Je kunt niet meer doen dan je best

Bedenk als je begint met een toets: "niemand kan meer doen dan zijn best". Als je helemaal blokkeert tijdens een toets terwijl je het echt goed hebt voorbereid is het belangrijk dat je dit gelijk laat weten: tijdens of gelijk na de toets. Dus niet pas de volgende dag! Alleen dan kan een docent samen met de afdelingsleider bepalen of je de toets over mag doen.

Tip: Let op je eigen verwachtingen

Te hoge verwachtingen geven stress en werken dus averechts op je resultaat. Concentreer je op de gedachte "ik wil …" in plaats van "ik moet …".  Achter "moeten" zitten vaak verwachtingen van andere mensen die jou onbewust nog meer gespannen maken dan je al bent. Het belangrijkste is wat jij wilt, daar doe je het voor. Willen geeft je meer energie dan moeten.

Tip: Begin op tijd

Uitstellen doe je vaak omdat je de druk even niet aankan. Maar daarmee help je jezelf niet.  Spanning omdat je te laat begint met leren, heb je zelf in de hand. Als je de opdrachten en de leerstof voor een toets vooraf bewust doorwerkt begrijp je meer, weet je op een gegeven moment "Ik kan het wel!".